עשרת הדיברות למתמלל המתחיל

כולם מתפעלים מההקלדה המהירה שלך? קיים בך רצון להפוך את זה למקצוע, או ליצור הכנסה במקביל למשרה שלך? כמובן שאפשר פשוט להתחיל, אבל אני ממליץ בחום לשים לב לעשרת הדיברות הבאות. יישום אפילו חלקי יביא לתוצאות מהירות יותר, טובות יותר ורווחיות יותר. בהצלחה!

טל חי-עם

מאי 15, 2021
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

כולם מתפעלים מההקלדה המהירה שלך? קיים בך רצון להפוך את זה למקצוע, או ליצור הכנסה במקביל למשרה שלך? כמובן שאפשר פשוט להתחיל, אבל אני ממליץ בחום לשים לב לעשרת הדיברות הבאות. יישום אפילו חלקי יביא לתוצאות מהירות יותר, טובות יותר ורווחיות יותר. בהצלחה!

למי המדריך נועד?

המדריך נוצר עבור מתמללים מתחילים ומקצועיים כאחד, מתוך ניסיון של אינספור שעות מול המחשב והתייעצות עם קולגות. עם הדרך אספתי את הכלים המקצועיים ביותר כדי להגיע לתוצאות מעולות ומקביל לשמור על הגוף שלי, נפשית ופיזית. נפשית – לא להיות בלחץ אינסופי של האם אני מסוגל לעבודת התמלול העומדת בפניי. פיזית – איך אני יכול לשמור על הגוף שלי תוך כדי עבודת תמלול מאומצת.

הקלדה מהירה
אפשר ללמוד תמלול מהיר ומדויק. חשוב להשתמש בכלים הנכונים ולהקדיש זמן רב לאימון

האם אפשר ללמוד לתמלל?

גלדוול ניסח בספרו את כלל 10,000 השעות. לפי כלל זה על מנת להפוך למומחה בתחום עליך להתאמן בביצועים 10,000 שעות. זה דבר שלוקח סביב 10 שנים. האם זה אומר שצריך לעבוד 10 שנים לפני שאני קורא לעצמי מתמלל מומחה? לדעתי ניתן להגיע לשם הרבה קודם, אך אני מסכים עם גלדוול שהדרך כרוכה בתרגול רב. ככל שהתרגול מתבצע בצורה מדויקת יותר כך השיפור יהיה מהיר יותר.

עשרת הדיברות למתמלל המתחיל (והמתקדם)

1. דע את יכולתך כמתמלל

התמלול מחולק למגוון תחומים: תמלול בזמן אמת על סוגיו, תמלול הקלטות לבית משפט, תמלול הקלטות של הרצאות, תמלול הכולל תרגום, תמלול פרוטוקול ועוד ועוד. הקלדה מהירה היא רק אחת מהמיומנויות הנדרשות כדי להפיק תמלול מוצלח. כאשר לכל תת תחום בתמלול נדרשת מיומנות גבוהה בתחום אחר. למשל, כדי לתמלל הרצאה בזמן אמת נדרשת יכולת ריכוז גבוהה מאוד לאורך זמן. כדי לתמלל שיחה באנגלית נדרשת שליטה בשפה האנגלית בצורה מעולה. כדי לתמלל הקלטה לבית משפט יש להכיר את הפרוצדורה של הגשת הקלטה לבית משפט.

כאשר לקוח יגיע אליך, או כשאתה תפנה אל הלקוח כדי למכור לו את השירותים שלך אתה חייב לדעת לספר לו על המיומנויות שלך ולמה דווקא אתה המתאים ביותר לצרכיו. אומנם אין הנחתום מעיד על עיסתו, אך אתה מכיר את עצמך בצורה הטובה ביותר. הדברים שתגיד חייבים להיות אמיתיים ולשקף נאמנה את יכולתך, אחרת הלקוח יבחין בכך וזה יכול לגרום לנזק אדיר לדימוי שלך להמשך.

משימה: ערוך רשימה של 10 המיומנויות שלי או בעצם: "מה אני עושה הכי טוב".

2. מהירות, מהירות ושוב מהירות

ניתן להבחין בין מתמלל מקצועי למתמלל מתחיל כבר בשניות הראשונות של כל תמלול. את מהירות ההקלדה ניתן לבדוק לדוגמה באתר הזה. מתמללים מנוסים יכולים להגיע למעל 100 מילים לדקה, כאשר לתמלול בזמן אמת יכולת הקלדה של 80 מילים לדקה הוא הסף התחתון. בהקלטות, ככל שמהירות ההקלדה תהיה מהירה יותר כך השגת התוצר תהיה מהירה יותר.

מהירות ההקלדה נרכשת תוך כדי אימון המוח לזיכרון שרירים. ככל שהאצבע מבצעת את פעולת ההקלדה יותר פעמים היא "זוכרת" איפה ללחוץ בקלות רבה יותר. כך הפעולה נעשית אוטומטית ויותר ומהירות ההקלדה עולה. כדי לעשות זאת יש להשתמש בטכניקת הקלדה עיוורת, אותה אפשר ללמוד באתרים שונים בחינם, גם בעברית וגם באנגלית. בשיטה זו לכל אצבע יש תפקיד, מספר מקשי מקלדת עליהם היא אחראית. אצבעות מיומנות הן כמו תזמורת מנצחת. מסוגלות להפיק תמלולים מהירים ומרהיבים, תוך מאמץ מזערי.

משימה: בדוק את מהירות ההקלדה שלך. שים לך יעד לשפר את מהירות ההקלדה ב-10 מילים לדקה תוך חודש. בחר אתר מתוך הרשימה הבאה שאתה הכי מתחבר אליו והקדש לעניין 30 דקות ביום. בדוק בעוד חודש האם הצלחת להגביר את מהירות התמלול.

3. דיוק זה שם המשחק

טקסט שיוקלד מהר אך עם הרבה טעויות יגבה מאמצים רבים לתיקון במקרה הטוב, ויביא להגשת תוצרים בינוניים במקרה הרע. כמו מהירות, גם זו יכולת נרכשת. כאשר גם כאן לזיכרון השרירים תפקיד חשוב. כאשר כל אצבע "זוכרת" את התפקיד שלה רמת הדיוק עולה ועולה, עד אפס טעויות. יש לתרגל מיומנות זו בסבלנות ותשומת לב מרבית.

משימה: בדוק באתר הבא מה הם האותיות בהן אתה טועה. בצע את השיעורים של האותיות האלה בסבלנות ותשומת לב גבוהה עד שאתה מפסיק לטעות בהן.

4. שליטה בשפה העברית

מכיוון שהתוצר הסופי הוא טקסט, שגיאות כתיב "קופצות" לעין וצורמות במיוחד. איות מדויק היא מיומנות שקשה יותר לשפר ממהירות ודיוק הקלדה, אך זה לא אומר שזה לא אפשרי. קריאת מאמרים וספרים על בסיס יומי תורמת רבות להרחבת אוצר המילים ולאיות נכון. בנוסף, תוכנת וורד מסמנת בקו וורד גלי מתחת למילה על מילה המאויתת בצורה שגויה. לפני כל הגשה של תמלול הקלטה חשוב מאוד להשתמש בכלי האיות ולוודא שכל הטקסט נכתב כהלכה. חיפוש איות מילה באינטרנט ווידוא שזו אכן הדרך הנכונה זו לא בושה. אך חשוב לעשות זאת באתרים מהימנים כמו אתרים של מילונים.

5. מילה של מתמלל זו מילה

כמו בכל שירות אחר, אתה נמדד בקיום הבטחותיך. אם הבטחת לעמוד בזמן הגשה מסוים, אז חוסר קיום הבטחה זו יעיד על כך שהלקוח או המנהל יחשוב פעמיים אם לסמוך עליך כשהוא רוצה לקחת אותך לעבודה הבאה. אם אמרת שאתה מסוגל לתמלל הרצאה בזמן אמת, בדוק לפני זה שאתה אכן שולט בקצב המתאים. מצד שני, בכל הבטחה יש תחום של סיכון.

מה קורה אם הערכת לא נכון את זמן העבודה ומגיע הדד ליין? הכן תרופה למכה: בקש להקשיב להקלטה לפני שאתה מתחייב לתמלל אותה ותעריך כמה זמן ייקח לך לעשות זאת. קח לך מקםד ביטחון כמה יותר גבוהה שאתה מצליח, ועדיין משביע את רצון הלקוח. למשל יום שלם של ביטחון הוא זמן מעולה, אך גם אם תצליח לקחת חמש או שש שעות, מצבך יהיה טוב בהרבה מלעבוד ללא מקדם ביטחון כלל.

כשאתה מתחיל תמלול הקלטה הפעל סטופר, כשאתה יוצא להפסקה עצור אותו. כך תוכל להעריך להבא כמה זמן לוקח לך לסיום עבודות דומות, ברוטו ונטו. בנוסף, תוך כדי העבודה הערך כמה זמן ייקח לך לסיים את העבודה ורשום זאת על הדף. לאחר סיום העבודה בדוק את עצמך, האם צדקת. ככל שתתמיד בהרגל זה תוכל להעריך נכון יותר את קצב העבודה שלך.

אבל אם הבנת שאתה לא מספיק להגיש בזמן? קודם כל, תהיה כנה. ברגע שאתה מבין שלא תעמוד בהגשההתקשר ללקוח/מנהל ואמור לו ברוגע :"ההערכה שלי הייתה שגויה, התמלול ייקח יותר זמן מהצפוי". ככל שתודיע זאת קרוב לזמן ההגשה, ההודעה הזאת תלחיץ יותר את המערכת ותתקבל בפחות סבלנות. עם זאת נסה להבין האם שעה או שעתיים נוספות הן דבר אפשרי, והבטח לעמוד בהן. חשוב לא להתווכח ולנסות להגיע להסכמה חדשה בהקדם האפשרי, וכמובן להתנצל.

6. שליטה מלאה בכלי תמלול בזמן אמת

אם אתה מתעסק בתמלול בזמן אמת, הכרה של תוכנת זום על בוריה וגוגל דוקס תועיל לעבודתך בצורה רבה. לא כל הלקוחות שולטים בכלים אלה, לכן במקרים רבים תצטרך להדריך אותם באפשרויות הטכנולוגיות המתאימות לצרכים שלהם. הדרכה זו תועיל גם ללמידה שלך, אך חשוב להגיע אליה כשאתה מכיר את סדר הפעולות, ורצוי בכתב. כך תוכל לשלוח את ההסבר ללקוח ולהסביר לו בטלפון או בזום במקביל.

בתמלול בזמן אמת שימוש לא נכון בכלי הטכנולוגיה יכול להפריע לתמלול ואף לגרום לכך שהתמלול לא יהיה מועיל כלל. לכן חשוב להכיר את הכלים ולהתאמן עליהם. מידע נוסף ניתן לקרוא כאן.

7. שליטה בכלים "הסודיים" של וורד

לתוכנת וורד אינספור כלים שלא כולם מכירים. ככל שתשתפר את השליטה שלך בכלים אלו, התמלול יהיה מקצועי יותר, מהיר יותר ומדויק יותר. כלי מומלץ ביותר הוא שימוש במקשי קיצורים.

כלי נוסף לתמלול מהיר בוורד הינו כלי התיקון האוטומטי. באמצעות כלי זה ניתן להוסיף קיצורי מילים שכשאר תקליד אותם התוכנה תחליף אותם במילה שתגדיר. בכל תמלול ישנם מילים החוזרות על עצמן. למשל, בתמלול הרצאה שבה מילה מסוימת חוזרת על עצמה כדאי להשתמש בכלי התיקון האוטומטי להזנת מילה קצרה יותר במקום. למשל במקום "אוכלוסייה", הזנת "אוכלו", במקום "בית המשפט" הזנת "ביתה" וכו'.

 8. שימוש בתוכנות תמלול ייעודיות

כמו כל בעל מקצוע גם למתמלל כלי עבודה ייעודיים עבורו. מה השימוש בתוכנת תמלול ייעודית יכול לתת למתמלל:

  • התאמת מהירות ההקלטה למהירות ההקלדה הרצויה. מהירה יותר או איטית יותר.
  • הגברת הווליום של ההקלטה בלחיצת כפתור.
  • סינון רעשי רקע בהקלטה. סינון זה יועיל לתמלול מדויק, ואפשרות הבנה רבה יותר של התוכן.
  • העתקת מורי זמן בלחיצת כפתור.
  • תמלול רציף בוורד על ידי קיצורי מקשים בתוכנת התמלול.

ישנן תוכנות רבות, תוכנה מומלצת מאוד היא Express Scribe Transcription Software

ניתן להוריד אותה לניסיון של שבוע, ולאחר מכן לרכוש אותה בעשרות דולרים ספורים ללא דמי מנוי.

9. למידה משותפים ברחבי האינטרנט

ברוב האתגרים הטכניים בהם תיתקל בתמלול נתקלו רבים לפניך. קיימים פורום שונים, בפייסבוק ובאתרים שונים, לכל תוכנת תמלול, זום וכו'. בפורומים אלה אנשים מרבים להתייעץ ולשוחח על אתגרים ובעיות. לפעמים על ידי החיפוש הבעיה שנתקלת בה בגוגל בעברית תוכל למצוא מענה. אם לא תמצא, רוב הסיכויים שחיפוש באנגלית יביא למציאת פתרון לבעיה.

חבר טלפוני

את רוב האתגרים ניתן לפתור לבד, אך הרבה פעמים חבר מקצועי יכול להדריך מקרוב שלב אחר שלב לפתרון הבעיה. תוכל לאתר אנשי מקצוע בפורומים השונים בפייסבוק וברחבי האינרנט. רבים ישמחו לעזור אם תפנה אליהם באופן מכובד תוך הסברת הבעיה באופן מדויק. פיתוח קשרי ידידות כאלה יוכלו להועיל לך להשיג "חברים טלפוניים" לשעת צרה. עליהם תוכל לסמוך וללמוד מהם רבות.

10. ארגונומיה למתמלל כדרך חיים

מתמלל מנוסה חווה פעמים קרובות כאבים באזורים שונים בגוף. באצבעות, במרפקים, בצוואר, בשכמות, בגב התחתון והעליון. ככל שהתמלול הינו אינטנסיבי יותר הכאבים יהיו חריפים יותר. בכדי להקל על הגוף כדאי לפעול על פי הכללים הבאים:

  1. הפסקות כל חצי שעה. הגוף לא "בנוי" להקלדה אינטנסיבית של שעות רבות ולכן זקוק למנוחה כדי למנוע שחיקה מיותרת. כל חצי שעה קיים הפסקה של לפחות 5 דקות, ובכל שעתיים הפסקה של חצי שעה. בהפסקות יש לשחרר את השרירים על ידי כיווץ ומתיחה של האצבעות וסיבובי צוואר וכתפיים.
  2. שימוש במקלדת ועכבר ארגונומיים. בשוק קיימים מגוון כלים, שלהם מטרה אחת, שימוש במנח טבעי יותר בעת ההקלדה. כך, האצבעות פועלות בצורה טבעית יותר המונעת כאבים מיותרים.
  3. הגבהת מסך המחשב לגובה העיניים. זה נראה מצחיק, אך המבט מטה למסך נמוך גורם לכאבים בצוואר. לכן חשוב להגביהה את המסך בכל שימוש ממושך (מעל חצי שעה) במחשב. את ההגבהה ניתן לעשות על ידי מכשירים ייעודיים, או על ידי ספרים או כונניות פשוטות.
  4. ישיבה זקופה על הכיסא. על הישיבה להיות עם גב זקוף כששתי הרגליים על הרצפה, ללא סיכול רגליים. אם יש צורך ניתן להגביה את מנח הרגליים על ידי כלי ייעודי או קופסא.

לסיכום, אז מה הכי חשוב?

שני הדברים הכי חשובים הם קיום הבטחות בפני לקוחות, תוך כדי שיפור מתמיד של המיומנויות השונות וסביב עבודה ארגונומית. כך, צעד אחר צעד, תוכל להבטיח את התקדמותך כמתמלל מקצועי יותר ומהימן יותר.

רוצה לקבוע פגישת ייעוץ בחינם? מוזמן לקבוע איתי כאן

בואו נדבר

אחרי שתשאירו פרטים אתקשר עוד היום כדי להבין את הצרכים שלכם בצורה הטובה ביותר.

מעדיפים לקבוע איתי שיחת ייעוץ בחינם על אפשרויות התמלול? בשמחה!

בואו נדבר

אחרי שתשאירו פרטים אתקשר עוד היום כדי להבין את הצרכים שלכם בצורה הטובה ביותר.

מעדיפים לקבוע איתי שיחת ייעוץ בחינם על אפשרויות התמלול? בשמחה!

תודה רבה על השארת הפרטים,
זה לא מובן מאליו

ברגעים אלה ההודעה שלך נשלחת אליי – כשאקבל אותה אצור קשר, אשאל כמה שאלות נוספות שיעזרו לי להבין את הצרכים שלך באופן מדויק ולשלוח לך הצעת מחיר משתלמת.
בברכת המשך יום מקסים,
טל חי-עם