מי בכלל צריך תמלול?

אז מי בכלל צריך תמלול? אתחיל בסקירת סוגי התמלול ואז ארחיב על השירותים השונים ואתן את הדגשים הסופר חשובים לכל סוג תמלול כדי שתדעו בדיוק מה לחפש וממה להיזהר.

טל חי-עם

אפריל 17, 2021
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

תמלול הינה פעולת העברת שמע לכתב – טקסט. נשמע פשוט? אז רק נשמע. תמלול זו פעולה שמהצד יכולה להיראות טכנית אבל היא מלאכה מורכבת הדורשת זריזות, דיוק וחשיבה ומצריכה מאמצים מחשבתיים וריכוז שיא. את עולם התמלול נהוג לחלק לשני תחומים עיקריים – הראשון, תמלול בזמן אמת. השני, תמלול הקלטות. תמלול בזמן אמת עונה על שלושה צרכים מרכזיים – הנגשה, תרגום ותיעוד – יצירת פרוטוקול. גם תחום ההקלטות מתחלק לשניים – הראשון, תמלול ראיות לבית משפט. השני, תמלול לכל צורך אחר – לרוב לצורך ניתוח ראיונות במחקר או צריכת הרצאות ותכנים נוספים.

תמלול בזמן אמת

הנגשהלמעלה מ-12% מהאנשים בישראל סובלים מקושי בשמיעה. תמלול בזמן אמת נותן מענה לאנשים אלו לצריכת תוכן מכל סוג. ההנגשה מתבצעת בכמה דרכים, שמגיע להם מאמר שלם בפני עצמו, אבל עכשיו נתמקד בשלוש דרכים עיקריות. תחילה חשוב להבין את ההבדל בין אירוע בשטח לבין אירוע וירטואלי. תחילה חשוב להדגיש כי כתוביות ותרגום לשפת סימנים הם שני דברים שונים שנותנים מענה לשני סוגי אוכלוסייה. כתוביות נותנות מענה ללקויי שמיעה שלקותם התפתחה עם הזמן ולא למדו שפת סימנים. בשפת סימנים משתמשים בעיקר מי שנולדו חירשים או לקו בשמיעה בגיל צעיר. בכדי ליצור את ההנגשה המיטבית יש להנגיש כל אירוע על ידי יצירת כתוביות ושפת סימנים ולא לבחור רק באחת מהדרכים.

הנגשת אירוע בשטח – הכוונה לטקס, כנס, הרצאה, פגישה וכל מפגש של אנשים שקורה במציאות הפיזית והמלל משחק בו תפקיד מרכזי. באירועים כאלו המרחק מהקהל ומספר הדוברים מקשה עוד יותר על לקויי שמיעה, כי אינם יכולים לקרוא שפתיים. לכן אירוע שילווה בכתוביות ייתן מענה מעולה לכמה שיותר אנשים באוכלוסייה. המתמלל באירוע מגיע שעה מראש להתארגנות טכנית הכוללת התחברות למערכות המחשוב. בזמן האירוע המתמלל מקליד מילה במילה והכתוביות בצורה גדולה וברורה, במיקום בולט.

הנגשת אירוע וירטואלי – הכוונה לטקס, כנס, הרצאה, פגישה וכל אירוע בו המשתתפים מתחברים אליו דרך המחשב. לרוב אירועים אלו מתקיימים דרך הזום לכן אפרט כעת על דרך ההנגשה בזום, ובמאמר אחר על אפשרויות נוספות. כאן שתי דרכים עיקריות, שתיהן מתבצעות בזמן אמת על ידי מתמלל מקצועי שמצטרף לשיחת הזום. הראשונה, כתיבת כתוביות בתוכנת זום. בדרך זו הכתוביות יופיעו בתחתית המסך, גם במחשב וגם בטלפון לכל משתמש שיצטרך את ההנגשה. היתרון הגדול בדרך זו היא שהמשתמשים רואים את הכתוביות באותה תוכנה בה רואים את האירוע. החיסרון – מצריך התארגנות טכנית והובלת ההנגשה על ידי צוות האירוע מראש. השנייה, כתיבת כתוביות בקובץ גוגל דוקס משותף. גוגל דוקס זה כמו מסמך וורד שניתן לשתף בזמן אמת תוך כדי כתיבתו. גם בדרך זו המתמלל מצטרף לפגישת הזום, אך הכתוביות נכתבות בחלון אחר. המשתמשים שיצטרכו את ההנגשה ייכנסו לקישור שיוביל אותם לחלון גוגל דוקס ייעודי ויוכלו לצפות בכתוביות. היתרון הגדול – לא מצריך מצוות האירוע לקחת חלק בהנגשה, וניתן לשמור את הקובץ להמשך בצורה פשוטה יותר. החיסרון – מצריך מהמשתתפים לראות את הזום בחלון קטן יותר לצד חלון התמלול, ולא אפשרי לצפות דרך הטלפון בתמלול. מתי כל דרך עדיפה? אם אתה מצוות האירוע אז חד משמעית עדיף להנגיש באמצעות כתוביות בזום, כך כל המשתתפים יוכלו ליהנות מהשירות בדרך פשוטה. אם אתה מצד המשתתף באירוע ונותרו מספר שבועות עד לאירוע להתארגנות טכנית, תפנה את צוות האירוע אלינו ונדריך אותם שלב שלב להנגשה דרך הזום. אם הזמן קצר או שאין לך יכולת להיות בקשר עם צוות האירוע, תמלול בגוגל דוקס ייתן מענה מוצלח.

תרגום בזמן אמת – בין אם הכנס קורה פרונטלית ובין אם וירטואלי למשתמשים שאינם דוברים את השפה אין יכולת לקחת חלק. בצוות ישנם מתמללים שהתמחותם הינה תרגום בזמן אמת מעברית לאנלית ולהפך. התרגום משודר כמו הכתוביות בזמן אמת בכל אחת מהדרכים שהוסברו למעלה.

יצירת פרוטוקול – ישנם גופים שמחויבים ליצרית פרוטוקול שמתעד את מהלך הפגישה. ביניהם: בתי משפט, עיריות, מועצות, דירקטוריונים, ועדים מנהלים, ועדות ביקורת ועוד. מעבר אליהן כל צוות או גוף שרוצה לדעת בוודאות מה נאמר בפגישה יצטרך פרוטוקול מסודר. אין דבר יותר מבאס מלקרוא פרוטוקול מלא שגיאות כתיב, עם טעויות בשמות הדוברים ובסדר שלהם ועם חוסרים בתוכן שנאמר. כדי לדאוג שכל זה לא ייקרה המתמלל מגיע שעה מראש להתארגנות טכנית ובדיקת מערכות. על המתמלל להיות בקשב שיא לכל אורך הפגישה, ורק אם יש צורך, לעיתים רחוקות, לעצור בנימוס את הדוברים לצורך כתיבה מלאה של כל התוכן הנאמר.

תמלול הקלטות

על הקלטה של שעה מתמלל מקצועי יעבוד בין שעתיים לשש שעות, תלוי בסוג ההקלטה ובמשתנים נוספים כגון מספר הדוברים ואיכות השמע.

תמלול ראיות לבית משפט – הקלטה יכולה לשמש ראייה מוצקה במשפט, אבל כאן אין מקום לטעויות, כל מילה יכולה להכריע וחייבת להיכתב. על המתמלל לזהות את הדוברים בשיחה, את האינטונציה שלהם ולשמוע בקשב רב כל מילה ומילה. התמלול נעשה בתוכנות מיוחדות שיכולות להגביר את ההקלטה ולהאט אותה כדי לשמוע בצורה טובה יותר ולוודא שהעברנו לכתב את כל מה שניתן להבין מההקלטה. מספיקה מילה אחת לא במקום כדי להוריד מאמינותה של הראייה. התמלול מוגש בתבנית המותאמת לבית המשפט, בעלת 28 שורות ממוספרות ובעלת מספור עמודים. כך עורך הדין יכול להפנות את השופט לשורה ולעמוד המדויק בתמלול. התמלול מלווה בהצהרה מעודכנת לפי פקודת הראיות ומקובלת על ידי כלל בתי המשפט.

תמלול הקלטות שונות – כל הקלטה של הרצאה, ראיון ואירוע אחר יכולה ליותר מומרת לטקסט. לכל סוג של הקלטה ישנם הדגשים משלה ופורמט ייעודי משלה שמשרת אותה בצורה הטובה ביותר. לדוגמה – פיתחנו שיטה ייחודית בצוות לתמלול הרצאות מקוונות המשלבת אלמנטים גרפיים כגון מצגות ותמונות. כך שכל אחד יוכל ליהנות מהתמלול תוך כדי צפייה במצגות מתוך ההרצאה במיקום המדויק בהן הן הוצגו. בנוסף, לפני תחילת התמלול תישאלו סדרת שאלות כדי לכוונן את התמלול והפורמט בדיוק לצורך שלכם.

לסיכום, אם אתם מחפשים עבודה מקצועית, חשוב לפנות למתמלל מקצועי עם ניסיון מוכח בתחום שאתם מחפשים. למתמלל להקלטות לבית משפט לא בטוח יהיו הכלים לתמלול בזמן אמת ולהפך, כל תמלול דורש איכויות שונות וכלים שונים. בצוות פיתחנו שיטות ייחודיות לכל תחום, והכשרה מעולה למתמללים הכוללת התמחות ספציפית. דרך זו יכולה להבטיח את התוצאה הטובה ביותר לכל סוג תמלול שתצטרכו.

בואו נדבר

אחרי שתשאירו פרטים אתקשר עוד היום כדי להבין את הצרכים שלכם בצורה הטובה ביותר.

מעדיפים לקבוע איתי שיחת ייעוץ בחינם על אפשרויות התמלול? בשמחה!

בואו נדבר

אחרי שתשאירו פרטים אתקשר עוד היום כדי להבין את הצרכים שלכם בצורה הטובה ביותר.

מעדיפים לקבוע איתי שיחת ייעוץ בחינם על אפשרויות התמלול? בשמחה!

תודה רבה על השארת הפרטים,
זה לא מובן מאליו

ברגעים אלה ההודעה שלך נשלחת אליי – כשאקבל אותה אצור קשר, אשאל כמה שאלות נוספות שיעזרו לי להבין את הצרכים שלך באופן מדויק ולשלוח לך הצעת מחיר משתלמת.
בברכת המשך יום מקסים,
טל חי-עם