מה תמלול סימולטני דורש ממתמלל?

תמלול סימולטני הוא לא סתם תמלול. בכדי להשיג תוצאות מעולות יש להפקיד משימה זו על מתמלל מקצועי, שמסוגל להתרכז לאורך זמן ובעל ניסיון רב בתמלול מסוג זה.

טל חי-עם

מאי 20, 2022
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

במה המאמר יעסוק? בתמלול סימולטני כמובן, ובפירוט:

  1. הקדמה – מה זה תמלול? ומה זה תמלול סימולטני?
  2. האתגרים בתמלול סימולטני ואיך מתמודדים איתם.
  3. איך ניתן לפתח את המיומנויות הנדרשות לתמלול סימולטני?
  4. סיכום.

1.      הקדמה – מה זה תמלול? ומה זה תמלול סימולטני?

תמלול הוא העברת שמע לכתב – טקסט. זו פעולה שמהצד יכולה להיראות טכנית, אך מדובר במלאכת מחשבת, הדורשת זריזות, דיוק וריכוז שיא. את עולם התמלול נהוג לחלק לשני תחומים עיקריים – הראשון, תמלול בזמן אמת. השני, תמלול הקלטות. תמלול בזמן אמת עונה על שלושה צרכים מרכזיים – הנגשה, תרגום ותיעוד – יצירת פרוטוקול. במאמר זה אתמקד בתמלול בזמן אמת – תמלול סימולטני על מגוון סוגיו.

2.      האתגרים בתמלול סימולטני ואיך מתמודדים איתם

תמלול סימולטני לצרכים שונים, ידרוש מהמתמלל יכולות אחרות. לדוגמה, גם בתמלול כתוביות בזום לשיעור מתמטיקה וגם בתמלול סימולטני לטקס יום הזיכרון מדובר בתמלול. אך לכל אחד מהם מאפיינים אחרים הדורשים התאמות ודיוקים אחרים. עם זאת, ישנם אתגרים משותפים לכלל סוגי התמלול הסימולטני, והם:

1.       הקלדה מהירה

קצב הדיבור משתנה בין אדם לאדם ובהתאם לנסיבות. רוב המרצים למשל ישתדלו לפחות לדבר בקצב בו הסטודנטים יצליחו לעקוב אחרי החומר הנלמד. בקצב של 100-150 מילים בדקה. לעומתם קומיקאים נוטים לדבר הרבה הרבה יותר מהר. בקצב של 200-300 מילים בדקה.

מטרת התמלול היא להעביר כמה שיותר מן התוכן הדבור לכדי טקסט, ובאופן סימולטני. זאת אומרת, באופן כזה שיתאים כמה שיותר לדברי הדובר, הן מבחינת דיוק והן מבחינת הזמן בו הדברים נאמרים.

לצורך השוואה, מהירות הקלדה של אדם ממוצע עומדת על 40 מילים בדקה. הקלדה עיוורת לרוב תעלה את המהירות, אך לבדה לא תענה בהכרח על קריטריון המהירות. בכדי לתמלל באופן סימולטני על מתמלל לעמוד בקצב הקלדה של לפחות 100 מילים בדקה.

ניתן לבדוק את מהירות ההקלדה באופן פשוט באתר 10FastFingers.

איך מתמודדים עם האתגר?

מתאמנים המון, אך באופן נכון. הקלדה היא פעולה מוטרית, כמו נגינה על כלי. ככל שהאצבעות יקישו על אותם המקשים, ויחזרו על אותן המילים, מספר פעמים גדול יותר, כך השרירים "יזכרו" את הפעולות. וכך, "האצבעות ילכו מעצמם" ויקישו על המקשים ללא מחשבה על כל מקש ומקש בנפרד.

אך יש סוד נוסף לאומנות ההקלדה המהירה. לכל אצבע יש תפקיד, ועל היד לחזור למצב מוצא אחרי כל מילה בכדי להיות מוכנה למילה הבאה. ללא תרגול של תפקידה של כל אצבע, פוטנציאל המהירות של המתמלל לא יגיע למימושו.

שינוי הרגלים הוא דבר אפשרי, אך עיקש. יש להתחיל לאט, במיקום הנכון של האצבעות ומשם להתאמן עוד ועוד. בסופו של דבר, האצבעות יתרגלו לתפקידיהם החדשים, והמהירות מכאן רק תעלה.

2. הקלדה ללא שגיאות

טיב תמלול סימולטני ייבחן גם במספר השגיאות של המתמלל. ככל שיהיו פחות שגיאות כך המתמלל נחשב איכותי יותר. נבדיל בין שגיאות הקלדה לבין טעויות כתיב. בשגיאת הקלדה המתמלל התכוון ללחוץ על אות אחת ולחץ על אות אחרת. טעויות כתיב לעומתן המתמלל התכוון לכתוב את המילה כמו שהוא כתב, אך המילה עצמה לא כתובה באופן נכון.

איך מתמודדים עם האתגר?

בתמלול סימולטני על המתמלל להעביר את התוכן הדבור לכתב. לכן עליו לשלוט בשפה בצורה מלאה. הגדלת אוצר המילים נעשית תוך כדי קריאת תכנים מתחומים שונים באופן שוטף וכך יוצרת היכרות עם מושגים מעולמות תוכן מגוונים.

ככל שמתמלל יהיה מנוסה, ככל שמדובר באירוע מקצועי עלולות לעלות מילים אותן הוא לא מכיר. בנוסף, שמות פרטיים ושמות משפחה הם גם מאתגרים להקלדה. יש שמות הנשמעים זהה ונכתבים אחרת, למשל טום ותום. ללא היכרות מוקדמת, המתמלל לא ידע איך לאיית את השם נכון.

ככל שמדובר באירוע גדול, בו יש זמן היערכות מראש. על המתמלל לבקש שמות פרטיים ושמות משפחה של משתתפי האירוע, ומושגים מקצועיים. מתמלל מקצועי ישים לנגד עיניו את השמות והמושגים וכך במהלך התמלול, גם אותם יתמלל באופן נכון ללא שגיאות.

שגיאות הקלדה ניתן לתקן על ידי זיהוי האותיות וצירופי המילים המאתגרים עבור המתמלל. לאחר הזיהוי ניתן לעבוד על אותיות וצירופים אלו באופן ספציפי. למשל באתר sense-lang.

3.       עמידה בלחץ

פחד קהל מדורג כאחד הפחדים הנפוצים והעוצמתיים ביותר. אומנם עמידה מול קהל מצריכה אותנו לדבר, וכל העיניים נשואות אלינו. אך גם בתמלול סימולטני יש אקט פומבי. כל מילה שהמתמלל כותב, חשופה לעיני כל. כל טעות נראית. ולהבדיל בין דוברים המתחלפים ביניהם בעת האירוע, המתמלל נשאר אותו המתמלל ועליו להמשיך לתמלל גם לאחר שעשה טעות כזו או אחרת.

לעיתים, הדוברים לא ידעו שמתמללים אותם, או שלא יתכוננו לכך. ובעקבות כך, קצב דיבורים יכול להיות גבוה מאוד. במצב כזה, על המתמלל מופעל לחץ גדול אף יותר שכן מצופה ממנו לעשות כל שביכולתו בכדי לעמוד בקצב הדוברים.

איך מתמודדים עם האתגר?

כמו שהתפקיד הראשון של איש תקשורת הוא לא מגיש חדשות, כך העבודה הראשונה של מתמלל לא תהיה תמלול טקס לקהל הרחב. על מתמלל להתאמן שעות רבות על תמלול הקלטות עד הגיעו לקצב מספיק לתמלול סימולטני. ושם להתחיל בתמלול בו קצב הדיבור נוטה להיות איטי יותר והטעויות "נסלחות" יותר. וכך לעבור ולהתקדם לאט לאט לאירועים גדולים יותר ויותר.

4.       העברת שפה מדוברת לשפה כתובה

למעט נאומים אשר כתובים מראש, שפה מדוברת נוטה להיות מלאה במשפטים לא שלמים, חזרות ותיקונים. שפה כתובה לעומת זאת, בדרך כלל פורמלית יותר, ועתירת סימני פיסוק.

על המתמלל להעביר את השפה הדבורה לשפה כתובה, כך שהטקסט יהיה קריא ככל הניתן.

איך עומדים באתגר?

על המתמלל להתמודד עם כמות גדולה של מידע, לעבד אותו במהירות, לסנן ולברור מה להקליד. זו מיומנות שמתפתחת עם הזמן תוך כדי ניסיון וחזרות רבות. המתמלל צריך להבחין בין עיקר וטפל. אך לא תמיד עיקר וטפל שנראים לו כך, הם כך עבור הקהל עבורו הוא מנגיש. עליו לערוך שיחה מקדימה ולהבין מה ניתן להשמיט ומה חשוב מאוד שלא. לדוגמה, עבור סטודנט חירש חשוב להעביר לכתב גם את הערות הרקע בכיתה, את הדיבורים על מזג האוויר וכו'. רק כך, הוא יוכל להבין את כלל האווירה בכיתה. לעומת זאת, לתמלול לצורך פרוטוקול הערות הצד לא חשובות כלל, אך את שמות הדוברים אין לפספס.

5.       שליטה ביישומי מחשב

עם התקדמות הטכנולוגיה גם אפשרויות התמלול מתפתחות. למשל, כעת ניתן לתמלל כתוביות בתוך הזום, או בשימוש בגוגל דוקס – מסמך משותף. מתמלל מקצועי צריך לשלוט באפשרויות התמלול השונות ולדעת להתאים כל סוג תמלול לדרך התמלול המתאימה עבורו.

גם בתמלול סימולטני המתבצע באופן פרונטלי ישנם כישורי מחשב ייחודיים שעל המתמלל להכיר. למשל, מיקוד המסך בוורד, החלפת הרקע, ושינוי גודל הגופן. ניתן לקרוא על כך כאן.

איך מתמודדים עם האתגר?

על המתמלל לעקוב אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות, למשל באתר של זום וגוגל דוקס, ובבלוגים מסוג זה. חשוב לא לפחד ללמוד לבד. היום קיימים המון מדריכים ביוטיוב המאפשרים רכישת כלים חדשים באופן פשוט וברור.

4.       סיכום

תמלול הוא לא הקלדה מהירה, הוא מקצוע. מצופה ממתמלל המחשיב עצמו מקצוען המשיך ללמוד ולהתפתח. להכיר מושגים חדשים, עולמי תוכן חדשים ואפשרויות הנגשה חדשות.

בצוות שלנו מתמללים מיומנים המתמחים בתמלול סימולטני. בנוסף, אנו מוכרים בזכות הסבלנות הרבה שלנו, והדאגה המיוחדת לכל לקוח. אל תהססו לשאול אותנו כל שאלה, ונענה עליה באופן מלא בפשטות ונדיבות.

פנו עוד היום לקבל הצעת מחיר משתלמת במיוחד לכל תמלול באשר הוא.

בואו נדבר

אחרי שתשאירו פרטים אתקשר עוד היום כדי להבין את הצרכים שלכם בצורה הטובה ביותר.

מעדיפים לקבוע איתי שיחת ייעוץ בחינם על אפשרויות התמלול? בשמחה!

בואו נדבר

אחרי שתשאירו פרטים אתקשר עוד היום כדי להבין את הצרכים שלכם בצורה הטובה ביותר.

מעדיפים לקבוע איתי שיחת ייעוץ בחינם על אפשרויות התמלול? בשמחה!

תודה רבה על השארת הפרטים,
זה לא מובן מאליו

ברגעים אלה ההודעה שלך נשלחת אליי – כשאקבל אותה אצור קשר, אשאל כמה שאלות נוספות שיעזרו לי להבין את הצרכים שלך באופן מדויק ולשלוח לך הצעת מחיר משתלמת.
בברכת המשך יום מקסים,
טל חי-עם